יום ראשון, 22 בדצמבר 2013

אוריינות מידע

במסגרת הקורס אוריינות דיגיטלית עם ד"ר הרדוף-יפה שרון, התעניינתי במאמרו של אייזנברג    (Information Literacy: Essential Skills for the Information Age    Michael b. Eizenberg ) , מאמר זה הבהיר לי את התהליכים בהם אנו נוקטים הכדי לפתור בעיות , להכין שיעורים, ללמד את התלמידים ,.... בקיצור תהליך חשוב המלווה אותנו בכל תחום ובכל סביבה.
אתחיל בכמה הגדרות  וקצת מידע כדי למקד את העניין : 

אוריינות מידע :היא מכלול של כישורים וידע המאפשרים לנו לחפש, להעריך להשתמש במידע הדרוש, עם היכולת לסנן את החומר הדרוש מתוך המאגר הרחב של המידע הכולל. כישורים אלו הם כלים חיוניים לסייע לנו להצליח בניווט\ (בראיית תמונה בהירה) למידע הנוכחי והעתידי.
BIG 6 : הוא תהליך שידריך אותך בכל פעם שיש לך בעיה לפתור, החלטה לעשות או משימה להשלים, המחייבת שימוש במידע.
למשל : התהליך יעזור לכם לכתוב דו"ח על (הנושא לבחירתכם), הכנת שיעורי בית, לבחור בסרטון מסוים לנושא מבוקש.... התהליך מחולקל-6  שלבים בעזרתם אפשר להתארגן ולעבוד על כל פרויקט...חייבים להתחיל תמיד בשלב ה-1 ולהמשיך לפי הסדר, ואפשר לחזור על לשלב קודם במידת הצורך. השלבים להמחשה :

בגלל שההתפתחות הטכנולוגית הולכת וגוברת והיא תתפתח יותר ויותר בעתיד הקרוב, כך שהסיבות לעבור מלימוד הכישורים הבודדים למחשב לשילוב כישורי המידע הטכנולוגיה עולות וגוברות......
לדוגמא : טכנולוגיה ידועה כמו הדף והעיפרון => איך אפשר להיות יותר יצירתיים בעזרת הדף והעיפרון ?? => הם מאפשרים לנו להציג מידע !!
בתהליך ה BIG6 זה נחשב לשלב 5 הסנתיזה .
מה הם שווה האלקטרונית של עיפרון ונייר : הכלים המסייעת לנו עוד יותר לסנתז ?
 בהחלט באמצעות עיבוד תמלילים. יש גם כן שולחן העבודה, תוכנת הפאוויר פוינט ועוד תכניות הצגה...תכניות אלו מיועדות לארגון והצגת מידע .. אפשר לנתח כל טכנולוגיה בצורה הזו.
כאשר משולבים בתהליך פתרון בעיות המידע, יכולות טכנולוגיות' הופכים לשמש  לכלי מידע רב עוצמה לסטודנטים. בהתחשב בטכנולוגיה בתוך התהליך. זו  היא הדרך הכי חזקה כדי לשקול את הטכנולוגיה כדחיפה והvגברה של יכולתם של האנשים בתוך תהליך פתרון בעיות המידע.
היום התלמידים יותר מאי פעם זקוקים למצוא הקשרים בין מה שהם לומדים לחייהם האישיים.
הם צריכים לדעת איך הדברים קשורים זה בזה, אנחנו צריכים לנצל את זה ולהדגיש את יישומם של מיומנויות מידע ברחבי  הסביבות והמצבים.
אחת הבעיות הנפוצות בחינוך היא, עומס יתר של מידע בתכנית הלימודים, תוך תקופת זמן מוגבלת!!  בשיטת לימוד זו התוכן המועבר הוא פחות חשוב מהעברת החומר בצורה כלשהי שהמורים יספיקו בזמן!! לכן לפי אוריינות המידע מקובל יותר לקבוע הזדמנויות טובות ללמידה והקניית מיומנויות מידע בתוך תכנית הלימודים הקיימת.
מה שכן תומך בגישה שיתופית להוראת מידע  ויכול להשתתף בניתוח תכנית הלימודים ובתהליך הלמידה, לפתח תכנית רחבה ולעצב יחדות לימוד ומערכי שיעור כדי לשלב בין מיומנויות המידע והתוכן המתאים, הם :מורה הכיתה, ספרנים, מורה לטכנולוגיה, והמחנכים.
הוראת מיומנויות מידע יעילה מתחילה בבחירת היחידות המתאימות ביותר מתכנית הלימודים הקיימות להוראה המשולבת.
יחידות כאלו נחשבים בBIG 6 "עסיסיים מאוד", כי הם מאוד עשירים במידע הזקוק, משאבים, תהליך.... יחידות המספקים הזדמנות ללימוד  מיומנויות  ה-BIG6  בתהליך הכולל. כמו לדוגמא :
*יחידות ונושרים הכוללים  דוחות ,פרויקט או תוצר במקום מבחני הערכה.
*יחידות המספקות מגוון רחב של משאבים במקום ספרי הלימוד בלבד.
*יחידות שיגיעו למספר רב של תלמידים בהיקף זמן סביר.
ולסיכום : אנחנו חיים בעולם מידע מורכב מאוד ולעתים קרובות גם מכריע.
אחריותם של  ארגוני מידע, ספרייה, ואירגוני החינוך לעשות כמיטב יכולתם כדי לעזור לאנשים להצליח. והתפקיד שלנו הוא לענות על צרכי המידע של אנשים.
 דעתי ותגובתי לעניין : 
 אני מסכימה 100% לכל מלה ומלה הכתובה במאמר זה, ואני באופן אישי כן דוגלת לממש ולבצע את השלבים ואת התוכנית בתהליך העבודה שלי, אבל!! מערכת החינוך כלל לא מתחשבת בתלמיד למרות שהמטרה הכתובה שלה היא הילד(התלמיד במרכז), אך בפועל זה לה מה שאנחנו חווים בבתי הספר שבהם אנו עובדים, וגם בבתי הספר שילדינו בהם לומדים! 
החינוך אצלנו לצערי הרב בעיני נחשב ברמות הנמוכות ומתייחסים אליו רק לשם פרסום ודיבורים!! כולם דוגלים לשלמות והמצב הנוכחי גרוע מאוד!!
טפסים הם בראש ובראשונה, (טפסים במרכז), והגרוע ביותר שהחשיבה שאם יש טפסים וניירת בתיק התלמיד כאילו שילד מסופק, מסודר ומקבל את כל מה שחסר לו במערכת.. :(       כמה שזה עצוב!
אבל לא נתייאש,,, ונעשה לפי האמונה שלנו.. אני אעניין את התלמידים שלי ואספק להם את המידע הדרוש להם ואמשיך להתחשב כמו תמיד בתוכן ומייחסת חשיבות גדולה להקשר המידע והחומר הנלמד לחיי התלמידים שלי.. וגם לא אוותר על הילדים שלי בבית, אני אעשיר אותם ואספק גם להם את התוכן וההקשר שדרוש להם, מהיום אנחנו נתאמץ יותר בכדי להכין שיעורים לפי שלבי ה BIG6, ואלמד אותם איך לחפש, לחקור ולאתר את החומר ואיך לסנו את החומר הדרוש מתוך מאגר החומר הרחב , ואכין אותם לעולם המתפתח מסביבם,, בתחום הטכנולוגי, ופתרון בעיות בצורה מעמיקה, יעילה ולפי קצב הזמן הדרוש לכל משימה.... לפי דעתי מיומנויות אלו הם חיוניים לכל אדם בכל תחומי החיים שלו . ועם הזמן נפנים מיומנויות אלו ונפעל בהתאם כתהליך חשיבה נורמלי לפתרון בעיות להשלמת משימות ו.....   .



  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה