יום חמישי, 30 במאי 2013

הזדמנויות למידה





חברים יקרים...כל כך חשוב להציב מטרות לימוד ולפיהן לתכנן יחידות לימוד והכי הכי חשוב לפי דעתי אסטרטיגיות הלמידה...
ניצול הזדמנויות לימודיות הופך השיעור ליותר חוויתי,מעניין,אטרקטיבי, ומוחשי...
ברצוני לשתף אותכם בדוגמא מהשטח :)  אבל קודם כל ...קצת מידע על אוכלוסיית התלמידים...
מדובר בכיתה היטרוגנית במסגרת החינוך המיוחד..9 ילדים מאובחנים כילדים עם פיגור מבינוני עד קשה => 2 תסמונת דאון, 1 שיתוק מוחין, 1 איחור התפתחותי, 5 ADHD , כששלושה מהם נעזרים במכשירי תקשורת ושאר הכיתה עם קשיי דיבור והיגוי.
לקראת האביב התחלנו לדבר על העונה ועל מאפייניה... "כידוע לכולכם מהתוכנית הרגילה של החינוך הרגילה, אנחנו בוחרים חלקים ומתאימים אותם לילדינו בחינוך המיוחד",,  בסוף כל יום אני כותבת להורים במחברת הקשר ביני לבין ההורים ומדווחת על הפעילויות שנערכו במשך היום וכמה פרטים על כל תלמיד באופן אישי,,ובאותו יום כתבתי כרגיל שהיום למדנו על "האביב ומאפיניו" ושיצאנו לשטח ראיתי הפרחים מששנו הרחנו......... 
למחרת אמא אחת הגיעה עם הבן שלה והביאה לנו קופסה ... הילד היה ממש מתלהב וממבסוט,נכנס לכיתה ואמר הביתי לכם תולעת המשי ..... אני אישית נגעלתי :( אך קיבלתי את המתנה ואת האמא המקסימה והבן שלה בקבלת פנים יפה ולקחתי ממנה את המתנה עם שקית של עלי תות :) ארוחה נדיבה לתולעת הרעבה .
הילדים בכיתה התלהבו מאוד מהיצור הזה שהגיע אלינו. כולם ישבו בשקט וחיכו בתור שהתולעת תעבור ביניהם על השולחנות, גיליתי עד כמה התולעת יכולה לעזור בהעברת כמה מטרות ומסרים לילדים, החלטתי לקבל את התולעת באופן שונה ולנצל את ההזדמנות ...

הגמישות בהחלפת האמצעים והאסטרטיגיות דרושה בלמידה ולא חשבתי הרבה עד שנכנסתי לאינטרנט עשיתי חיפוש ומייד קיבלתי חומר,תמונות,סרטים ואפילו שירים על הנושא .
סיפרתי לילדים על התולעת ,הילדים מיששו, ראו ואפילו יצאנו להביא לתולעת עלי תות נוספים מעץ קרוב בבית הספר. הילדים קיבלו מידע ממוקד על התולעת (שלבי ההתפתחות), אותיות,מילים, שירים,חריזה,צבעים,שלבי התפתחות ואפילו חוו את שלבי ההתפתחות באופן מוחשי וראוי והיה ממש ממש כיף לכולנו לראות את הפרפר בסוף.
בסוף היחידה הזמנתי את ההורים ליום פתוח והכנתי מצגת על הנושא עם תמונות של הילדים במהלך היחידה, הילדים עבדו במצגת עם תיווך ממני . ההורים היו בעננים מההישגים של ילדיהם והתרגשו מאוד מהרגשות של ילדיהם בתמונות.
בהזדמנות זו הודיתי להורים של אותו ילד שהביאו את הקופסה לכיתה בהמון תודות, ותגובתם היתה מאוד מרגשת .
ולסיכום אני אישית מאוד מאמינה בניצול הזדמנויות ובגמישות בכלל בכל נושאי הלמידה, התהיה לכולנו עבודה חוויתית,מהנה,מספקת ומוצלחת...


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה